دامنه چیست؟

زمان مطالعه : 3 دقیقه
آنچه خواهید خواند …
  • دامنه چیست؟
  • پیشوند www چیست؟
  • ساب دامنه چیست؟
  • از کجا دامنه تهیه کنیم؟
  • پسوند دامنه چیست؟
  • جمع بندی

دامنه چیست؟

دامنه در طراحی سایت یک نیاز است. دامنه نام سایت شما است. همینطور لینک فایل های شما نیز توسط دامنه مشخص می گردد. برای شناخت بهتر دامنه تا انتهای این مطلب همراه من باشید.

دامنه ها از بدو تولد وب سایت ها با آنها بوده اند. یک دامنه یکی از مهمترین عضو وب سایت شماست. برای مثال دامنه سایت ما pishkarweb.com است. شما نیز برای طراحی سایت باید دامنه خودرا تهیه کنید.

موتور های جستجو سایت شمارا با دامنه می شناسند. مانند شناسنامه وب سایت شما. همینطور شما برای دسترسی به فایل های وب سایت خود به یک دامنه نیاز دارید تا آدرس فایل ها مشخص شود. برای آدرس صفحات وب سایت خود شما به دامنه نیاز دارید.

دامنه سایت شما باید بهترین باشد. از امتیاز های دامنه خوب می توان به کوتاه بودن ، ساده بودن ، آهنگ داشتن و با مفهوم بودن اشاره کرد که موجب افزایش اعتبار دامنه شما در ذهن مخاطب می شود.

همینطور پسوند دامنه شما نیز مهم است. انتخاب دامنه کوتاه و مناسب بسیار در موفقیت سایت شما و همینطور در seo سایت شما موثر است.

پیشوند www چیست؟

دامنه ها با پیشوند www مخفف (wold wide web) به معنای صفحه ای به وسعت جهان است. در پیشوند تمامی دامنه ها این نام موجود است. یکی از اهداف قرار دادن این بخش در ابتدا دامنه ها یکدست سازی دنیای وب است. این طرح توسط ( Tim Berners-Lee ) در اواخل قرن 21 ام داده شد.

یکی از نکات قابل توجه این است که هر دامنه ای با www یا بدون www قابل مشاهده است. اما این پیشوند جزیی از یک دامنه است و به تمامی دامنه ها متصل است.

ساب دامنه چیست؟

ساب دامنه (subDomain) پیشوندی است که شما می توانید بر اساس ظرفیت هاست خود از 1 الی بی نهایت ایجاد کنید. برای مثال shop.pishkarweb.com یک ساب دامنه است.

ساختار ساب دامنه به این شکل است که کلمه دلخواه شما پیش از دامنه شما قرار گرفته و با یک نقطه جدا می شود و ساب دامنه را تشکیل می دهد.

مثال : sub.YourDomain.com

هر ساب دامنه یک وب سایت کاملا جدا است و شما می توانید بی نهایت ساب دامنه ایجاد کنید. این ساب دامنه ها هیچ تاثیری بر روی دامنه اصلی شما نمی گذارند.

همینطور از نظر سئو نیز ساب دامنه تاثیری ندارد. ساب دامنه موضوع جذابیست اما نمی تواند موجب پیشرفت دامنه ما شود. اگر شما می خواهید سرویس فروشگاه بر روی سایت خود راه اندازی کنید ، روش بهتر ایجاد فولدر در دامنه و ساخت yourDomain.com/shop است. ایجاد ساب دامنه shop.yourdomain.com کمکی به وب سایت شما نمی کند و برای گوگل اهمیت خواصی ندارد.

از کجا دامنه تهیه کنیم؟

مدتی قبل درباره هاست و بهترین شرکت های هاستینگ ایرانی را به شما معرفی کردیم. بهترین کار این است که هاست و دامنه را از یک شرکت تهیه کنید. زیرا در غیر این صورت ممکن است دچار مشکل شوید.

دامنه ها با قیمت های مختلف در شرکت های مختلف قابل تهیه هستند و دامنه شرکت های متفاوت هیچ فرقی ندارند. اما این هاست شما است که باید از بهترین شرکت و ایمن ترین شرکت تهیه کنید. پس پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید.

پیشنهادی: 10 تا از ایمن ترین شرکت های هاستینگ ایران

پسوند دامنه چیست؟

دامنه ها پسوند های مختلفی دارند از جمله آنها می توان به .com اشاره کرد. همینطور دامنه های مشابه مانند .ir و یا .co که هرکدام معنای خاصی دارند.

شما پسوند دامنه خودرا باید بر اساس نوع وب سایت خود انتخاب کنید. برای مثال پسوند دامنه وب سایت های سازمانی .org مخفف organization یا سازمان است. یا پسوند دامنه وب سایت های آموزشی و یا دانشگاه ها معمولا edu مخفف eduction است.

دامنه .com یک دامنه جهانی است و یکی از بهترین دامنه ها است. با این وجود قیمت مناسبی هم دارد و برای همه قابل خرید است. دامنه های ir نیز می تواند مناسب باشد اما این دامنه چون برای کشور ایران است تحریم شده و برخی امکانات بر روی آن بسته شده است.

به تازگی برای ثبت دامنه آی آر باید مدارکی را ارسال کنید. همچنین تعهدنامه قبول مسئولیت دامنه نیز الزامی است. این موجب شده تا مشتریان وب سایت های .ir خیال راحتی نسبت به خرید خود و عدم کلاهبرداری داشته باشند.

البته نمی توان گفت که دامنه های .com از چشم مشتری غیرقابل اعتماد است. زیرا کاربران فضای مجازی اعتماد بیشتری به نماد اعتماد (اینماد) دارند.

جمع بندی

برای طراحی سایت داشتن یک دامنه الزامی است و بدون داشتن دامنه ممکن نیست بتوانید یک وب سایت تهیه کنید. انتخاب دامنه مناسب نیز اصلا کار دشواری نیست. شما می توانید به راحتی با در نظر گرفتن شرایط وب سایت خود دامنه مورد نظر را مطابق با نام کمپانی انتخاب کنید.

اگر هنوز وب سایت خودرا تهیه نکرده اید می توانید از کارشناسان ما به صورت رایگان در زمینه طراحی سایت مشاوره دریافت کنید و وب سایت خودرا با به صرفه ترین هزینه راه اندازی کنید.

چطور بود؟

به این پست امتیاز بده!

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 29

اولین نفری باش که به این پست امتیاز می ده!

دوره طراحی سایت رایگان

مطالب وبلاگ :

بعدی
سئو چیست؟
قبلی
هاست چیست و چه کاربردی دارد؟
سئو چیست؟
هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست