طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

زمان مطالعه : 3 دقیقه
طراحی سایت ریسپانسیو

ریسپانسیو یعنی چه؟

ریسپانسیو در لغت به معنای پاسخگو ( واکنشگرا ) می باشد. در طراحی سایت یکی از مهمترین مباحث برای یک وب سایت ایده عال و حرفه ای ؛ ریسپانسیو بودن است. ریسپانسیو بودن یک وب سایت به این معنا است ، که وب سایت با هر دستگاهی مخصوصا موبایل و کامپیوتر سازگاری داشته باشد.

شما باید با استفاده از css سایت خودرا به گونه ای طراحی کنید که در همه دستگاه ها قابل مشاهده باشد. قابل مشاهده بودن نه تنها به این معنا که بتوانید با هر دستگاهی آنرا ببینید. به این معنا که ظاهر وب سایت شما در کامپیوتر با ظاهر وب سایت شما در موبایل تفاوت داشته باشد.

شما باید برای هر بخش از وب سایت که طراحی می کنید ، یک قالب هم برای موبایل طراحی بکنید. از مهمترین بخش ها در طراحی سایت ریسپانسیو می توان به منو وب سایت اشاره کرد. منو وب سایت شما اگر در کامپیوتر به صورت لیست نمایش داده می شود ؛ باید در موبایل به صورت همبرگری نمایش داده شود. البته منو های مختلفی برای وب سایت وجود دارد که شما می توانید بر اساس سلیقه خود یکی را انتخاب کنید و استفاده کنید.

 

طراحی سایت ریسپانسیو چه کاربردی دارد؟

نمی توان گفت که وب سایت بدون ریسپانسیو بودن نمی تواند رشد کند. درست این است که ریسپانسیو بودن وب سایت ، یک امتیاز است ؛ اما اینکه بزرگترین امتیاز وب سایت شما است نیز غلط نیست! زیرا شما با ریسپانسیو طراحی کردن سایت خود یک ایده عال حرفه ای را رعایت کرده اید.

زمانی که کاربر سایت شمارا بپسندد ، مجددا به آن مراجعه می کند. لازم به ذکر  است که به طور متوسط 70 درصد کاربران دنیای وب با موبایل وارد می شوند. شما عملا با عدم طراحی ریسپانسیو ، این 70 درصد را از دست داده اید.

همچنین ریسپانسیو بودن سایت شما برای موتور های جستجو نیز بسیار اهمیت دارد. درکل می توان گفت ریسپانسیو بودن وب سایت یکی از واجبات در طراحی سایت است.

اهمیت ریسپانسیو بودن صفحات برای گوگل

زمانی که شما به گوگل کنسول مراجعه می کنید ، یک گذینه بعد از تست برای شما نمایش داده می شود با عنوان Mobile friendly که ریسپانسیو بودن صفحات شمارا نشان می دهد.

این نشان می دهد که طراحی سایت ریسپانسیو رابطه مستقیم با رتبه گوگل و سایر موتور های جستجو دارد. درصورتی که سایت شما ریسپانسیو نباشد گوگل به شما یک اخطار می دهد تا هرچه سریعتر سایت را ریسپانسیو کنید و مجددا ایندکس کنید.

همینطور ریسپانسیو بودن صفحات رابطه غیر مستقیم نیز دارند. همانطور که بالاتر اشاره کردیم ، بخش عظیمی از کاربران شما با تلفن همراه وارد می شوند. این دسته از کاربران درصورتی که بعد از ورود به سایت شما با یک صفحه غیر ریسپانسیو مواجه شوند با سایت شمارا می بندند و دیگر به آن باز نمی گردند چراکه در خاطره خوبی از سایت شما ندارند. بستن سایت هم یک امتیاز منفی برای سایت شما است.

روش های ریسپانسیو کردن وب سایت

برای طراحی سایت ریسپانسیو باید از زبان برنامه نویسی css کمک بگیریم. البته راه های دیگری نیز وجود دارد که ما در ادامه تمامی این راه هارا به شما معرفی می کنیم. البته روش های زیادی وجود دارد اما پیشنهاد می شود از روش های متفرقه و غیر استاندارد استفاده نکنید زیرا وب سایت شمارا زیر سوال می برد و موجب افت کیفیت می شود.

1. استفاده از Meta

همانطور که گفتم برای این کار از زبان css استفاده می کنیم. روش ریسپانسیو کردن با استفاده از زبان css به این صورت است که ما در متا عرض بر اساس عرض صفحه نمایش استایل را تغییر می دهیم.

 @media (max-width: 600px) {}

عرض صفحه نمایش موبایل 600px است. ما در این تگ متا اشاره کرده ایم که اگر عرض صفحه نمایش کمتر از 600px بود این تغییرات را اعمال کن. حالا تغییرات را می نویسیم :

p{ font-size : 14 px }
 @media (max-width: 600px) {
p{ font-size: 20px;}
}

در دستور بالا گفته ایم که اندازه فونت پاراگراف در حالت عادی 14 پیکسل است. اگر عرض صفحه نمایش کمتر از 600 پیکسل شد ، فونت پاراگراف به 20 پیکسل تغییر پیدا می کند. همینطور شما می توانید با استفاده از این دستور سایت خودرا ریسپانسیو کنید.

2. بوت استرپ BootStrap

بوت استرپ یک فریم ورک ساده است که شما با استفاده از آن می توانید سایت هایی با قالب بوت استرپی بسازید ، این سایت ها به طور خودکار ریسپانسیو هستند.

این روش می تواند بسیار شمارا جلو بندازد و کار را سبک تر کند. اما انعاف پذیری این روش کم است. زیرا بوت استرپ درواقع سایت های از پیش طراحی شده است.

ریسپانسیو کردن سایت های وردپرسی

وب سایت هایی که با وردپرس طراحی می شوند به طور خودکار ریسپانسیو هستند. اما بستگی به قالب ( Theme ) شما نیز دارد. اگر قالب مناسبی برای سایت خود انتخاب نکنید ممکن است سایت شما از حالت ریسپانسیو خارج شود.

به طور کلی سایت های وردپرسی بسیار دقیق ریسپانسیو هستند. یعنی به چهار حالت ( کامپیوتر ، لپ تاپ ، تبلت ، گوشی ) که این کامل ترین نوع ریسپانسیو بودن است. زیرا این سایت ها از پیش طراحی شده اند و مانند بوت استرپ عمل می کنند.

می توان گفت حیاطی ترین موضوع در طراحی سایت ریسپانسیو با وردپرس انتخاب قالب مناسب است. با انتخاب بهترین قالب وردپرسی سایت شما در بهترین حالت ریسپانسیو خواهد شد. البته قالب های پیشفرض وردپرس هم ریسپانسیو هستند ، اما شما روی آنها کنترل دقیقی ندارید.

پیشنهادی: بهترین قالب وردپرس همه کاره دنیا 2022

جمع بندی:

اگر قصد طراحی سایت حرفه دارید ، شرکتی یا فروشگاهی فرقی نمی کند ؛ ریسپانسیو بودن یک امتیاز بزرگ است. تمامی پلن های طراحی سایت پیشکاروب به صورت ریسپانسیو پیشرفته هستند. برای مشاهده پلن ها و دریافت مشاوره رایگان می توانید از لینک زیر اقدام کنید:

چطور بود؟

به این پست امتیاز بده!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 1

اولین نفری باش که به این پست امتیاز می ده!

برچسب ها :
دوره طراحی سایت رایگان

مطالب وبلاگ :

بعدی
وب سایت پزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟
قبلی
css چیست و چه کاربردی دارد؟
وب سایت پزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟
css چیست و چه کاربردی دارد؟

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست