نقشه سایت یا sitemap چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه : 3 دقیقه
سایت مپ
آنچه خواهید خواند …
  • سایت مپ چیست؟
  • سایت مپ چه کاربردی دارد؟
  • سایت مپ در سایت های وردپرسی
  • اهمیت سایت مپ در سئو
  • ثبت سایت مپ در کنسول گوگل

سایت مپ چیست؟

نقشه سایت (sitemap) به صفحه ای با فرمت xml در وب سایت شما می گویند که تمامی مسیر ها و لینک های سایت شمارا به صورت اتوماتیک در خود جای می دهد.

سایت مپ ها به صورت زیر مجموعه ای طور لینک صفحات شمارا از دیتابیس لینک ها دریافت می کنند و برای موتور های جستجو کار را بسیار آسان تر می کنند و همینطور سرعت ایندکس شدن صفحات سایت شمارا نیز افزایش می دهند. این لینک ها به صورت زیر مجموعه ای و لیستی طراحی می شوند تا خزنده بتواند آنرا بررسی کند.

سایت مپ چه کاربردی دارد؟

آدرس (URL) تمامی صفحات شما از جمله مطالب وبلاگ ، محصولات ، صفحات و … در سایت مپ نوشته می شوند. خزنده ها به صورت مداوم ( ساعتی ، هفتگی ، ماهیانه – براساس رتبه دامنه شما ) تعداد لینک های نقشه سایت شمارا می شمارند ، درصورتی که لینکی حذف شود آنرا از ایندکس خارج می کنند. همینطور در صورتی که لینکی به سایت مپ شما اضافه شود ، آنرا به صورت خودکار ایندکس می کنند.

سایت مپ در سایت های وردپرسی

در سایت های وردپرسی شما می توانید این نقشه را با نصب پلاگین سایت مپ بر روی سایت خود بسازید. همچنین با خرید پلاگین یوست نیز می توانید سایت مپ برای سایت خود ایجاد کنید.

برخی فایل ها به صورت خودکار در سایت های وردپرسی ایجاد می شود مانند فایل robots.txt اما نقشه سایت به صورت خودکار  ایجاد نمی شود و لازم است شما برای داشتن نقشه سایت پلاگین مورد نیاز را نصب کنید. با نصب پلاگین xml sitemap دیگر نیاز نیست حتی آنرا به گوگل معرفی کنید زیرا گوگل به صورت خودکار سایت مپ شمارا شناسایی می کند.

اهمیت سایت مپ در سئو

سایت مپ بسیار مهم است. هم از نظر سرعت ایندکس شدن صفحات شما و هم از نظر گوگل و سایر موتور های جستجو. زیرا کار موتور های جستجو بسیار سریعتر می شود.

شما به صورت روزانه تعداد مشخصی آدرس برای موتور های جستجو ظرفیت دارید. برای مثال امروز فقط 100 url شما می تواند ایندکس شود. بنابراین اگر نقشه سایت نداشته باشید url های شما مشخص نمی شوند پس شما باید به صورت تک به تک برای هر url درخواست ایندکس شدن بدهید.

همینطور مسلما زمان نیز برای خزنده ها مهم است. نقشه سایت موجب افزایش سرعت خزنده ها می شود پس همینجا شما یک امتیاز مثبت دریافت می کنید و سایت شما از نظر موتور های جستجو ایده عال محسوب می شود.

ثبت سایت مپ در کنسول گوگل

سایت مپ در کنسول گوگل

اول وارد کنسول گوگل سایت خود می شوید. حالا با توجه به تصویر بالا از منو کنسول ، بخش  index روی گذینه sitemap کلیک می کنید. آدرس سایت مپ خودرا وارد کرده و سپس روی دکمه قرمز رنگ کلیک کنید.

درخواست ثبت سایت مپ برای شما ایجاد شد. پس از بررسی اعتبار سایت مپ که نهایتن تا دو روز زمان می برد ، موتور های جستجو نقشه سایت شمارا به صورت روتین بررسی می کنند. زمان بررسی سایت شما براساس رتبه دامنه شما تایین می گردد. برای مثال دامنه هایی با اعتبار بالا هر 15 دقیقه بررسی می شوند ، دامنه های تازه تاسیس و با ترافیک کم هفته ای یک بار.

همینطور بعد از ثبت و تایید نقشه سایت در کنسول گوگل شما می توانید تعداد آدرس های تشخیص داده شده ، تعداد url های ایندکس شده و لیست url های ایندکس شده را نیز از طریق کنسول بررسی کنید.

جمع بندی

داشتن نقشه سایت برای وب سایت بسیار مهم است. زیرا مزایای بسیار زیادی دارد. همینطور ساخت آن نیز بسیار ساده است. توصیه می شود حتما این فایل را ایجاد کنید و برای تمامی کنسول های موتور های جستجو تعریف کنید. دقت به جزییات است که موجب موفقیت سایت شما می شود.

چطور بود؟

به این پست امتیاز بده!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 62

اولین نفری باش که به این پست امتیاز می ده!

دوره طراحی سایت رایگان

مطالب وبلاگ :

بعدی
طراحی سایت داینامیک یعنی چه؟؟
قبلی
دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل
طراحی سایت داینامیک یعنی چه؟؟
دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست